onsdag 28 juli 2010

sorgesång för Easterly

Jag kan konstatera att jag fått smak för noveller. Under sommaren är Sorgesång för Easterly den tredje novellsamlingen jag tar mig an och jag gillar det. Korta koncentrerade berättelser som i Petina Gappahs fall oftast ger en liten inblick i livet som det ter sig just nu. Alla novellerna utspelar sig i Zimbabwe eller har huvudpersoner som kommer från landet och novellerna ger en bild av ett land i fritt fall. Korrumption, oerhörda inkomstklyftor mot en fond av "den stora sjukdomen med det lilla namnet". Människorna i novellerna tycks överleva genom att leva i lögner, de anar eller vet vad som händer men de orkar inte se och vänder blicken åt annat håll och novellerna ger en otäck bild av ett land där diktaturen tar sig bisarra uttryck. Jag gillar Gappahs sätt att berätta om sitt forna hemland, osentimentalt och med humor samtidigt som novellerna beskriver människornas liv i Zimbabwe på ett sätt som få reportage i en tidning skulle kunna. Tack för läsutmaningen på En bokcirkel för alla som tipsade mig om den här boken och om man vill vara med och diskutera den med andra läsare eller höra författarinnan så finns det möjlighet på Bokmässan i höst. Läs mer här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!