lördag 19 februari 2011

vredens tid

Vredens tid , Nirvanaprojektet och Den felande länken är en kriminaltriologi som Stefan Tegenfalk skrivit. Jag har nu läst Vredens Tid och tror att jag nöjer mig med det. Tegnfalk har en nutida och spännande handling, han briljerar med kunskaper om teknik och IT-lösningar (skam vore väl annars med en bakgrund som grundare av bredbandsbolaget...) och en ung säkerhetspolis som heter Jonna. ; ) Men för mig räcker det inte till. Dialogerna är babbliga, miljöerna är klichéer och huvudpersonerna är karikatyrer av hundratals poliser som vi sett förut. Gammal och erfaren (man) som gör lite som han vill och lider av en otäck sjukdom, ung och naiv men smart (kvinna) som dessutom söker kärleken... Den homosexuella kriminalreportern, skurkarna som är albaner eller som tagna direkt från söderkåkar... Så har vi språket, Tegnfalk har säkert haft småroligt när han suttit och kommit på alla liknelser, det är inte lika skoj för den som läser. En positiv sak ska sägas, jag läste ut boken och det gick på en dag. För de som letar efter en lättläst samtida deckatriologi som blinkar hejdlöst åt Millenium så är serien säkert rätt men för mig blir det ett ganska ljummet tack och adjö.

rec ex från Massolit förlag

4 kommentarer:

  1. Tack för att du tittade in på min blogg. Jag uppskattade besöket! Nu har jag läst din recension och du fångade vad jag också hakat upp mig på, bara att du fick till det kärnfullare. Det här är inte den typ av deckare som jag tycker om. Inte alls.

    SvaraRadera
  2. Då är vi två : ) (höll på att skriva kärringar mot strömmen men det låter väl sådär iaf i skrift, ha ha)

    SvaraRadera
  3. Tycker också att människorna i boken var lite väl mycket karikatyrer men det som är plus med boken är det snabba och drivande tempot. Därför tror jag den kan vara bra för dem som söker spänningsböcker!

    SvaraRadera
  4. Absolut - det är driv och spänning i själva storyn, jag invänder väl mest mot hantverket...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!