onsdag 2 februari 2011

egypten i fokus

Veckan som gått har varit fylld av rapporter om hur människorna i Egypten tröttnat på sin president och demonstrerar för fria val. Just denna eftermiddag har presidentens anhängare attackerat demonstranterna medan militären står bredvid och tittar på. Vem vet var detta slutar? En kvinna som länge längtat efter frihet för sitt folk och som särskilt diskuterar kvinnornas möjligheter och längtan till självständighet är Nawal el Saadawi. Jag läser i Expressen om hur glad hon känner sig för utvecklingen i Egypten. Det var innan idag då förstås... Sadaawi är en läkare och människorättskämpe som verkat för kvinnors lika värde och medborgerliga rättigheter i mer än 50 år och som dessutom skrivit noveller och romaner. Jag tänker särskilt på novellsamlingen Törst, klassikern Röst ur djupet och hennes senaste roman på svenska Den stulna romanen som jag båda läst nyligen.

Annan läsning från Egypten som jag kan rekommendera är Aala al-aswanys Yacoubians Hus och Kärlekens väv av Ahdaf Soueif.

2 kommentarer:

  1. Yacobians hus hade jag med mig till Egypten, men malen läste den först och gillade den inte. Den har inte blivit läst därför. Tror att jag litar mer på dig dock, men prövar Nawal el Saadawi först.

    SvaraRadera
  2. Törst är en fantastisk novellsamling om man vill börja att läsa henne. Feminism och fantasktiskt välskrivet...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!