tisdag 3 augusti 2010

nawal el-saadawi - törst

En av författarna som kommer till 2010 års bokmässa i Göteborg är Nawal El-Saadawi, en egyptisk läkare, författarinna och människorättsaktivist. Hon har i mer än 50 år varit starkt engagerad i kvinnors situation i ett patriarkalt samhälle och har suttit fängslad i perioder. Hon beskriver i sin novellsamling Törst ett samhälle där kvinnornas försök till förändring möter många svårigheter både kulturella och religiösa. Den handlar om att i det lilla utmana det som anses passande för kvinnor och i titelnovellen Törst beskriver El-Saadawi hur en ung flicka en het sommardag står utanför en kiosk och dricker en läsk, hon blir sedd av en väninna som plötsligt inser att möjligheten till att dricka en läsk på allmän plats finns och hon bestämmer sig för våga, trotsa konventionerna. Nu fick det gå hur det ville för "Världen och all den plåga och fruktan som fanns i den var ingenting mot en klunk iskall läsk."
Jag läste Törst första gången i mitten av 90 talet och när jag under sommaren fått smak för noveller så mindes jag boken som stått i hyllan. Jag blev lika tagen vid denna läsningen som då för 15 år sedan och kan verkligen rekommendera alla att läsa hennes texter. Det senaste översatta till svenska heter Den stulna romanen och den hamnar genast på min attläsalista.

Edit: Jag har återkommit flera gånger till Nawals texter. En sammanställning finns HÄR!

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Vad får man tag på novellen törst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns i novellsamlingen Törst som inte längre säljs men du kan säkert hitta den på biblioteket. Annars finns flera ex på Bokbörsen:http://www.bokborsen.se/Nawal-El-Saadawi/T%C3%B6rst-Noveller/5323764

      Radera
    2. vad handlar novellen törst om?

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!