fredag 14 mars 2014

veckans jerka: läsare = samlare?

Veckans jerka hos Annika har hämtat inspirationen från BOTNS podcast: Do readers have to be collectors? 

Rungande nej! Tänk om jag skulle äga och spara alla böcker jag läst, käre värld. Det skulle behövas ett bibliotek av betydande storlek för att härbärgera alla böckerna, både skönlitteratur och fack. Jag har kommit till den slutsatsen att i min hylla ska bara stå de böcker som jag tänker att jag vill läsa igen, eller som jag vill använda att slå upp saker i. Jag tycker nu att jag har en alldeles lagom mängd böcker i mitt hem, det mesta jag läser lånar jag som e-bok, lyssnar till som ljudbok eller får som recex. Det allra mesta jag läser på papper skänker jag bort efter det att jag skrivit om dem. Det passar mig bra, men utan bloggen som minnesbank skulle jag känna mig fattig. Den är superviktig!

23 kommentarer:

  1. Läsa om och slå upp saker, mina trädgårdsböcker är såna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, jag har en rejäl hylla på landet.

      Radera
    2. P.S.
      Veckans städtips: det finns bokhyllor med glasdörrar :)

      Radera
    3. Glasdörrar kommer inte in i mitt hem. Men tack ändå för tipset :-)

      Radera
  2. Jag har börjat kunna rensa ur lite böcker jag inte gillar, men är fortfarande en samlare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en stor samling innan jag flyttade men med ny lägenhet kom nya vanor. Som jag gillar!

      Radera
  3. Jag har försummat mitt bloggande pga tidsbrist ett tag och det känns surt just för det där med minnesbanken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hjälper till att skriva om böckerna, man ger dem en extra minneskrok att hänga upp dem på.

      Radera
  4. Jag tar små babysteps mot att gallra bland mina böcker. Det går sakta, men det går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk så många människor du gläder på vägen med det du skänker :-)

      Radera
  5. Jag tror egentligen det är en bra princip men oj vad långt från den jag är ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt som det är inser man att man inte har plats. :-)

      Radera
  6. Jag gillar mina böcker, men det är klart att en vacker dag är de för många. Och då har jag nog blivit en samlare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svåra är när man har "lagom" antal böcker och man fortsätter att bygga på, då ska några bort för att hålla jämnvikt :-(

      Radera
  7. Jag vill gärna ha en liten samling böcker, men den och inköpen har minskat sen jag började jobba på bibliotek. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tro. Jag vet varför jag inte kan arbeta på en bokhandel :-))

      Radera
  8. Jag var nog mer av en samlare förut - nu blir det mycket från bibblan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig har lånen av e.böcker förändrat mitt bokägande. Det senaste året lyssnar jag på Storytel också. Bra för hyllan

      Radera
  9. Man önskar ju ibland att man kunde spara alla böcker man köper, men det går ju rimligtvis inte!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som jag läser för underhållning typ feelgood och deckare känner jag inte att jag behöver spara. Annat är lite svårare att skänka men jag sparar bara favoriter.

      Radera
  10. Det är just därför jag har tappat de allra flesta av mina läsupplevelser fram till bloggens födelse. Det tog mig bra många år att inse att jag var senil på den fronten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns bara fragment. Tack och lov för bloggen!

      Radera
  11. En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!