tisdag 11 mars 2014

någon sorts frid - första delen om Siri

Någon sorts frid är den första delen i systrarna Grebe-Träffs serie om psykologen Siri som på sin mottagning på Söder möter alla sorters människor. Hon lever ensam efter att hennes man dött i en drunkningsolycka ett år tidigare och när en av hennes patienter hittas drunknad vid hennes badbrygga så kommer mörkret allt närmre.

Jag tyckte det här var en ganska välskriven svensk deckarhistoria och ett var säkert, jag var tvungen att läsa den i dagsljus. Känslan som kryper på Siri, som bor i sommarstugan, av att vara iakttagen och förföljd, kan få vem som helst att bli mörkrädd. Det handlar för Siri om att hitta ro, att få frid och börja leva igen och detsamma gäller för flera av Siris patienter och medarbetare.

Jag hörde den här boken som ljudbok och som underhållningsroman var den helt OK, både spännande och psykologiskt trovärdig. Jag lyssnar vidare på Bittrare än döden. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att dessa böcker om Siri är väldigt bra! Ja, fram till den senaste i alla fall som jag inte alls tyckte höll samma nivå. Men du har ju flera bra framför dig :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tyckte om den. Håller med Carro om att den senaste inte håller samma nivå, tyvärr.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!