onsdag 26 mars 2014

bokgeografi: Italien

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Italien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Montedidio av Erri de Luca är en fin liten roman som jag tyckte mycket om när jag läste den. Jag skrev: 
 " 'A IURNATA è 'nu muorzo" - dagen är en munsbit konstaterar mäster Errico i sitt finsnickeri i den fattiga stadsdelen Montedidio, Neapel. Det är mitten av femtiotalet och Pojken har kommit för att göra sin första dag som lärling, av tryckaren i samma kvarter har han fått en pappersrulle och Pojken tecknar ned sina tankar på den. "Jag skriver på italienska för att det är tystlåtet och jag kan skriva ned vad som hänt under dagen, utan att napolitanskan väsnas runt omkring." 
och i den här romanen handlar det verkligen om språket och ordens makt. Läs!
2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Italien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Michaela Murgias roman Själamakerskan är en osedvanligt fin roman om kärlek och rätten till liv och död. En intervju med henne hittar man här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5103361
3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Italien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Alessandro Barrico skull jag vilja läsa något av. Silke är översatt till svenska så den får bli första valet.
4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Italien.

Fotot är från vår resa till Florens 2004.
Jag har rest till Italien några gånger och bäst av allt var resan till Florens. Underbart vacker stad och naturen är skön. Museer i världsklass och nära till både Sienna och Pisa. Toscana = trevligt!

1 kommentar:

  1. Själamakerskan tyckte jag mycket om, men Montedidio var jag lite tveksam till. Silke är en fin liten bok dock.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!