lördag 22 mars 2014

ulrikas bok - en historisk roman från Viken

Ulrikas bok  utspelar sig i Viken, den mellersta delen av Bohuslän som på 1600-talet var Norges södra utpost, och just därför läser jag så gärna. Ulrika är en av tre systrar som växer upp på Morlanda prästgård. Bokens berättelse börjar 1644, på fastlandet råder orostider med krig mot Sverige och jag som läser får insyn i livet både på en prästgård på Orust, i handelsstaden Uddevalla och den befästa staden Kungälv. Som sagt, extra spännande att läsa en gestaltning av platser och miljöer som man själv känner till. Just miljöerna tycker jag är en av romanens styrka. Maria Gustavsdotter beskriver detaljrikt och samtidigt lättläst, vilket inte alltid är helt enkelt att få till. Kläder, möbler, torg och kärror. Smycken, vapen och böcker. Allt har en autentisk känsla och tynger ändå inte ned texten. Jag kan tänka att det är den del av historiska romaner som är är den något lättare biten att få till, man kan genom hårt arbete researcha och få det historiskt korrekt men sedan kommer man till hur människor tänkte och kände. Vilken världsbild de hade, hur de resonerade. Kanske inte lika lätt - men viktigt för oss som läser så att lättare kunna föreställa sig. Jag vet ju själv hur jag sätter mitt tankeraster över det historieämne jag undervisar om och lite tycker jag nog att den här romanen lider av just det.

Som alltid så skriver hon dessutom historia ur kvinnornas perspektiv och hon försöker verkligen att ge en bild av hur livet kunde te sig för en välbeställd kvinna på den här tiden.  Det är kring de tre systrarna: Ulrika, Katarina och Ebba som den här historiska trilogin kommer att vävas och i första boken är det då äldsta systern Ulrika som jag får följa. Hon är på väg att bli vuxen och hon drömmer om ett annat liv än det som prästgården kan erbjuda. När hennes bror Magnus har med sig en studiekamrat från universitetet i Köpenhamn hem över sommarferie ser hon sin chans. Efter ett misslyckat spratt i kyrkan rymmer de tillsammans och det blir ingen lätt resa, så mycket kan avslöjas.

Jag ser fram emot att läsa de kommande delarna och om jag tolkat antydningarna rätt så kommer Katarinas bok utspela sig tillsammans med Margareta Huitfeldt på Sundsby, Tjörn. Det vore riktigt kul att läsa! Nu ska jag bege mig till lådan och skicka den här boken vidare till en person som jag vet uppskattar Marias böcker :-).

Jag har bloggat om Helenas hämnd (Skövde 1100-tal) och serien om pärlorna till jungfruns krona (Kalmar 1400-tal). Läs gärna dem också om ni gillar lättlästa historiska romaner skrivna ur kvinnoperspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!