fredag 11 maj 2012

bokbloggsjerka - författarupptäckt

Upptäckte du någon ny författare under förra året som du kan berätta lite om?
Det är frågan i veckans bokbloggsjerka hos Annika och jag började genast med att kolla upp 2011 års läsning. Där finns några, för mig, nya kvinnliga författare som jag säkerligen kommer att följa som Justine Lévy, Nicole Krauss och Elin Boardy. 


Valet blir ändå Assia Djebar, en algerisk-fransk författarinna som fått stort erkännande för sin texter om kvinnans ställning i Algeriet. Hon sitter med i den franska akademien, är professor i fransk litteratur och uttalad feminist. I den självbiografiska romanen Ingenstans i min fars hus beskriver hon hur dubbelt det kan vara att växa upp i en miljö där studier uppmuntras samtidigt som man som flicka förväntas att stanna i hemmet. I Sultanbrudens skugga diskuterar hon månggifte och hur svårt det kan vara att göra ens små förändringar i ett hushåll där hierarkierna är starka, behovet av en egen plats är stark.
Assia Djebars böcker handlar om kvinnornas möjligheter till ett oberoende liv men också om hur det är att leva i ett land som koloniserats av Frankrike, hur de traditioner som funnits under långa tider inte längre räknas som värdefulla, hur språken trycks bort av franskan och hur reaktionerna på det kan bli att hålla fast än mer vid det gamla. Just nu ligger Kärleken, kriget i min hylla och väntar. Den ser jag fram emot!

26 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Henne har jag inte hört talats om. Nicole Krauss har jag tänkt läsa länge, men inte blivit av ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är båda värda att satsa på!

      Radera
  2. Intressant! Känner vagt igen namnet, men det kan ju vara att jag läst på din blogg om henne;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar puffa för henne både nu och då så det kan nog vara så ;-)

      Radera
  3. Försökte kolla upp henne på boktipset, men det var verkligen inte många som betygsatt hennes böcker där. Temat verkar likna det i Tusen strålande solar och den tyckte jag jättemycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver med kvinnor i centrum - Lyran har några fina texter om henne och om du klickar på titlarna i min text så kommer du till mina recensioner. Tusen strålande solar tyckte jag mycket om men Djebar skriver ännu mer ur kvinnligt perspektiv. Läsvärd.

      Radera
  4. Intressant med en fransk vinkel + en algerisk på det:) Kan inte vara helt enkelt att få ihop det livspusslet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är tillsammans med Nawal el Saadawi nordafrikas nobelpriskandidater enligt mig.

      Radera
  5. Jag hoppas få tid i sommar att ägna mig åt hennes författarskap, eller i höst, eller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. vilken torsdag som helst (som min mormor skulle ha sagt..)

      Radera
  6. Assia Djebar har jag läst en bok av. Passade fint till min FN-utmaning.

    SvaraRadera
  7. Ännu ett bra tips från dig! Ingenstans i min fars hus låter mycket intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Den är fin och vacker uppväxtskildring som jag srtäckläste.

      Radera
  8. Tack för tipset, låter mycket intressant. Kan ju komplettera att jag bara läst Camus från "nordafrika" ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djebar är spännande både språkligt och innehåll. Camus är väl inte så bara, honom har jag kvar att läsa ;-).

      Radera
  9. Djebar verkar väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver om flickor och kvinnor så att man kan leva sig in

      Radera
  10. Hon låter onekligen spännande men är hon svårtillgänglig anser du? Det låter som ganska tunga böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hon är inte tung men språket är rikt. Det är inga böcker att skumma men absolut inte svårläst.

      Radera
  11. Henne måste jag skriva upp i min redan långa vill läsa-lista. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Hoppas du uppskattar lika mycket som jag.

      Radera
  12. Brukar inte lockas av självbiografier och uppväxtskildringar men den första titeln låter faktiskt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en roman som inte alls förlorar på det självbiografiska. Det är en liten pärla.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!