tisdag 8 maj 2012

digitala verktyg och sociala medier i undervisningen

Det är inte varje vecka som en fackbok hittar hit till bloggen men just den här kan jag inte låta bli att skriva om. Kanske hittar någon läsare till Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen av Christina Löfving och då blir jag så nöjd det här är nämligen en mycket inspirerande bok som handlar om så mycket mer än IKT i skolan. Där finns många spännande idéer som man kan använda direkt i sin undervisning, länksamlingar och praktiska tips på organisation. Dessutom finns där utmanande diskussioner om inlärning, motivation och elever som tilllåts vara nyfikna och vetgiriga. Den handlar också om hur en miljö där förändring och utveckling tillåts kan skapas i en klass eller på en skola och jag kommer att tjata hål i huvudet på mina kollegor om innehållet. Kika också in på Christinas blogg ITmamman  - många kloka tankar finns där!

4 kommentarer:

  1. Det finns mycket bra nu, gäller att lära sig utnyttja på rätt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju just det, med medvetna val är datorerna fantastiska arbetsredskap.

      Radera
  2. Har du någon känsla för om den är användbar på gymnasiet? Vi har ju en annan läroplan (GY11) men man kanske kan använda tips? Inbillar mig att det borde finnas en röd tråd 0-19 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte full koll på er läroplan men jag tycket att den var inspirerande på ett allmänt plan, jag skulle säkert kunna tänka att den är läsvärd även för gymnasielärare. Där fanns en grundinställning till IKT och lärande som är väldigt tilltalande.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!