tisdag 1 maj 2012

tematrio - klassikersommar

Lyran uppmanar oss att börja planera sommarens läsning - sommartid=klassikerläsning. Jag läser sällan klassiker numer, det blir inte av men om utifallatt jag får ett klassikersug så skulle jag läsa:

- Något av Dickens med tanke på jubileumsåret. Måhända A Tale of Two Cities
- Något av Strindberg med tanke på jubileumsåret. Måhända Tjänstekvinnans son
- Något från Ryssland med tanke på att jag är totalt obeläst och knappt kan stava till Dostojevskij. Måhända Idioten?

Om klassikersuget inte infinner sig så förlitar jag mig på gästbloggar'n. Hans serie klassiker i blindo är en återkommande punkt - senast var det Moby Dick.

14 kommentarer:

  1. Jag har skrivit 11 snabba frågor till dig. Titta gärna in på min blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar som frågar, jag svarar imorgon.

      Radera
  2. Uff, Dickens, ja. Honom skulle man ju kanske ha valt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Dickens men han har liksom blivit bortglömd

      Radera
  3. Började på Idioten, sägs vara bra, så mycket folk, och alla har tre namn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog anledningen till att jag inte läser ryska klassiker, alla namnen!

      Radera
  4. Dickens är ju faktiskt läsvärd. Hade helt missat att även han har jubileumsår. Man kan ju inte ha kolla på allt i bokvärlden! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte lätt att hålla koll på allt, här kommer en liten länk: http://www.dickens2012.org/

      Radera
  5. Häng med på en utmaning i sommar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se... Skulle vara din då :-)

      Radera
  6. Jag älskar Dostojevskij. Men så finns ju även tex Gogols kappan som inte är så lång. Var inte rädd för att ge dig på Strindbergs dramatik, den är riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls rädd för Strindberg, men tiden är så knapp. Han har blivit bortvald i vår trots jubileum och allt!

      Radera
  7. Utan en ambitiös gymnasielärare i skolan hade jag kanske inte heller kunnat stava till den författaren. Men vi fick plöja flera ryska författare. Var tveksam innan, men det blev ju ett riktigt läsminne av det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att jag läste Alberte av Sandels och de satte spår. Jerusalem läste jag också och förstod dem antagligen inte.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!