lördag 12 maj 2012

hur går det nu för en liten fru?

Klickar mig till Den krympande hustrun på Adlibris och ser att titeln är utsåld. Det tyder på ett stort sug efter den söta lilla historien som i den svenska översättningen illustrerats av Stina Wirsén. Tur att jag läste den på engelska redan förra våren då :-)


Liten repris av förra årets tankar:
Hur ska jag kunna beskriva den här lilla boken utan att låta alldeles förvirrad? I den tunna kvadratiska boken The Tiny Wife  gör Andrew Kaufman sitt allra bästa för att skapa något alldeles eget. Boken börjar med att en man med en lila hatt kommer in på en bank och rånar alla i kön. Han vill inte ha deras pengar utan istället det som de värdesätter högst. Han får bl a med sig nycklar, foton och en napp. Frun i berättelsen lämnar sin miniräknare och när rånaren lämnar banken klargör han att han också tagit med sig 51% av deras själar. Hur de ska återfå dem får de fundera ut...Jag tänker inte att jag ska skriva om alla de absurda händelser som följer, jag är övertygad om kommande läsare vill upptäcka dem själva men var beredda på att det är skruvat. Oavsett hur man tolkar berättelserna så är de helt crazy. Inte sedan jag läst Roald Dahl har jag upplevt något likande i stil och innehåll... Där finnas också en mycket vacker kärlekshistoria och det är klart att Kaufman valt sina historier så att vi stressade själar ska börja fundera över vad som egentligen betyder något. Men paketeringen - hjälp så kul. 99 glesskrivna sidor fyllda med underbar text. 

4 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!