onsdag 23 maj 2012

om jag skulle köpa mig en...

ny fjärilsbuske? Jag saknar syrenbuddlejan som stod på vår framsida på landet. Trots skyddat söderläge, eller kanske just för söderläget som lockade fram den för tidigt på våren, så frös den bort förra vintern. Den drog så många vackra fjärilar till sig och jag saknar fladdret när man öppnar ytterdörren. Det är möjligt att det blir ett och annat tantpoäng på det.  Andra köper märkeskläder eller motorcyklar, jag köper en fjärilsbuske. Same, same, but different!

Vita lupiner - ger de dubbla tantpoäng måhända? Jag får skaffa mig ett bonuskort så att jag kan bokföra ordentligt. Har jag tur kan de bytas in mot ett par foträta trädgårdsskor. Akta, snart så börjar jag skriva om sniglarna...

4 kommentarer:

  1. Tanten i E-berg var på jakt efter en fjärilsbuske i lördags men fick på handelsträdgården höra att dessa buskar inte trivs i vår klimatzon. Vill gärna ha en i alla fall. Funderar på om jag kan sätta den i en stor kruka som tas in på vintern. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en stor buske med stort rotsystem och det verkar sådär med kruka just till det här tycker jag. Den skulle behöva var stor och tung...
      Jag tror att tanten i Eriksberg får rikta in sig på buskar och perenner som passar för zonen. Dom är kloka där på handelsträdgården, egentligen tycker man ju att de helst skulle vilja sälja.

      Radera
  2. Jag bor i zon II-III och var djärv och köpte en fjärilsbuske i söndags. Fick rådet från handelsträdgården att lägga på en rejäl hög med löv i höst. Får hålla tummarna att den trivs hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips där med täckningen, jag ska verkligen försöka med det. Vår stuga ligger i zon I och där trivs de verkligen bra men förra våren lurades den fram allt för tidigt. Täcka är modellen, det är en underbar buske när den trivs. Lycka Till!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!