lördag 12 maj 2012

så det kan gå - JCO i min hand

Bokmoster skrev i ett inlägg om att det var dags för lite JCO och jag blev så sugen. Som tur var så fanns där boken på snurran i mitt bibliotek, jag har ett av-och-på förhållande med Joyce Carol Oates. Antingen läser jag massor eller inget och det senaste året har jag inte alls haft lust, jag får tacka Bokmoster för inspirationen.

En fager mö är på många sätt en typisk JCO-roman. Den handlar om en utsatt flicka som kommer från en småstad, hon har inget socialt nät omkring sig och hon bär på ett tungt socialt arv. Katya försöker skapa sig ett annat liv, hon sparar för att kunna gå på college och sommaren när hon är 16 får hon arbete som barnflicka hos en fin familj vid kusten. Där, mitt i sommarstaden möter hon en äldre herre, Marcus. Det visar sig att Marcus  har en plan för Katya - han ser henne som den fagra mö som skall rädda honom från åldrandet. Katya i sin tur ser på Marcus som den väg in i den bildade världen, hans rikedom och kulturella liv lockar och ger löfte om en annan livsstil.

"Det började helt oskyldigt." så lyder den först meningen i romanen och när jag läst klart så inser jag att i den här historien finns inte mycket som är oskyldigt. Det är en saga om den unga vackra, naiva och otrygga mön som sakta men säkert snärjs i kungens garn. Det är en historia om klass och kön, makt och beroende och trots att den är förrädiskt lättläst så lämnar den mig med en känsla av oro.

Läs och oroas av JCO du också! Senast i raden av hennes osannolikt stora produktion är Mudwoman.

Jag har skrivit om My Sister, My Love och Dödgrävarens Dotter här på bloggen. Andra titlar som jag läst och kan rekommendera är Fallen, Mörkt Vatten, Svart flicka, vit flicka,  Blonde, Freaky Green Eyes, Stor i käften och Snygg.

4 kommentarer:

  1. Har läst många av henne, men glömmer liksom bort att hon finns. Och ändå har jag gillat typ allt jag läst! Bra med fler tips!

    SvaraRadera
  2. Kul att kunna inspirera! Jag är som du, läste ett par titlar förra året men det tillkommer ju hela tiden nya på listan. Lyxproblem, att ha mycket att välja på av en författare jag gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver ju inte vara rädd för att stå utan. Men jag känner att det inte går att läsa för många i rad, då blir jag mätt.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!