måndag 28 maj 2012

tematrio - engelskspråkigt

Lyran vill ha tips på engelskspråkigt som kan passa en ganska motsträvig läsare. Kan inte låta bli att ta fram engelskläraren i mig och uppmana till läsning som succesivt ökar på ordförråd och gör att läsningen flyter allt bättre. Hade du inte själv nämnt The Hunger Games så hade jag valt den, Harry Potter vet jag att du läst, det är också ett säkert kort.

Jag rekommenderar att rivstarta, slänga sig rakt in i språket och sedan öka:
1. Half a Yellow Sun eller Purple Hibiscus eller The Thing Around Your Neck av Chimamanda Ngozie Adichie.

2. The Summer Without Men av Siri Hustvedt

3. To Kill a Mockingbird av Harper Lee

Tre kvinnor, en ung, en mittimellan och en klassiker - det ska väl kunna få sprutt på läsningen!

6 kommentarer:

  1. Läste The summer without men helt nyligen, och även jag som är van läsare på engelska tyckte den inte var helt lätt. För att uppskatta alla nyanserna åkte lexikonet fram;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, den är inte helt lätt men kanske i Lyrans smak. Jag tänkte nog värma upp med Adichie

      Radera
  2. Adichie har jag ju redan läst på svenska så jag värmer upp med lite annat först :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novellerna tyckte jag särskilt mycket om.

      Radera
  3. To Kill a Mockingbird är väldigt bra. Jag läste den tyvärr på svenska med taskig översättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd. Det är en så fin roman.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!