fredag 7 mars 2014

3x pris!



Intensiv vecka avslutas med ett härligt besked. Vinnare av Sveriges Radios romanpris heter Kjell Wästö! Jag har läst de flesta av hans böcker och hejade på Hägring 38. Jippi, jippi! Hans romansvit om Helsingfors tycker jag alla ska läsa bums. En hyllad roman som jag inte läst är Borås Debutantpristagare Anna Fock. Hennes bok Absolut noll lockar sådär om jag ska vara ärlig men den finns på e-lib så vem vet?

Vi laddar ju, som säkert ingen har missat, för vår resa till Japan och därför var det extra kul att läsa om årets Hasselbladspristagare Miyako Ishiuchi , ett av hennes pågående konstverk är att dokumentera saker om överlevt bombningarna av Hiroshima. I dagens DN kan jag läsa:


De tecknar tillsammans en bild av Japans historia, säger hon, objekten bär dofter och strukturer som nästan gör människorna levande igen. Och jag skildrar dem med ett kvinnligt perspektiv, inte en mans. Att växa upp intill en militärbas gjorde mig väldigt tidigt medveten om jag var en kvinna. Man skulle kunna tolka mina bilder som ett slags revansch för de erfarenheterna, säger hon och tillägger att det förstås inte går att fotografera det förflutna.
– Men genom att fånga nuet går det att spegla tiden som ligger bakom oss.
Utställningen med 2014 års Hasselbladspristagare öppnar den 7 november 2014 i Hasselblad Center på Göteborgs Konstmuseum. 

2 kommentarer:

  1. Om du inte har något emot att läsa tecknade serier, så är min rekommendation Fumiyo Kounos "Town of Evening Calm, Country of Cherry Blossoms" som så väl visar på den mänskliga tragedin med bombningen av Hiroshima, inte bara ur offrens perspektiv men även från deras anhöriga.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!