tisdag 4 mars 2014

bokgeografi - Tyskland

Linda drar vidare med sin bokgeografi, nu Tyskland. Jag hade innan bokmässans tema var tyskspråkigt läst ganska få böcker från ett av Europas största länder. Med kombon bokmässa och en resa till Berlin 2012 ändrades det och en hel del modernt blev läst. Inte för att jag har likadan örnkoll som Bokmoster men ändå, några tips:
1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Tyskland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
 Jag vill puffa för Adams arv, så här skrev jag i min text om den: Ännu en berättelse om judarnas situation i Tyskland under kriget. Kan det verkligen vara något? Är nu inte det mesta berättat, det mesta sagt? Nej, nu är det väl en gång så att det kan inte bli för många skildringar av en av mänsklighetens grymmaste handlingar, Adams arv av Astrid Rosenfeld tillför dessutom något nytt, något som jag inte läst förut. 
2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Tyskland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Thorén och Lindskog heter förlaget som tagit som sin uppgift att sprida modern tysk litteratur över Sverige och jag har läst en hel del av deras utgivning. Uwe Timms böcker är något alldeles extra läs t ex: Upptäckten av currywursten, Vännen och främlingen eller I skuggan av min bror.
En annan tysk författare som närmast är husgud hemma hos oss är Judith Schalansky. Texter om Atlas över avlägsna öar och Giraffens hals länkar jag till. Mängder av länkar, klicka er vidare om ni orkar :-)
3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Tyskland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Flickan av Angelika Klüssendorf står näst på tur. 
4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Tyskland.
Jag rekommenderar alla att resa till Berlin. Jag var skeptisk innan men insåg, oktoberveckan på hösten 2012 att det är en helt fantastisk stad mitt i Europa. Konst, kultur, litteratur och smaskiga kebaber. Kan man önska mer? Kanske ett språk som jag behärskar möjligen då - min tyska är mycket begränsad och oftast gissar jag rätt men ibland tokfel :-) Under resan läste jag Vallgrens Berlin på 8 kapitel och det var en höjdare. 

4 kommentarer:

  1. Uwe Timm är jag nyfiken på, men glömde att ta upp honom i min tyska resa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är bra, korta romaner med mycket innehåll.

      Radera
  2. Jag lånade hem Atlas över avlägsna öar, men hann aldrig läsa den. Får göra ett nytt försök.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!