onsdag 12 mars 2014

valfläskets tid är här?


Skolan är het i år, särskilt uppvärmd är politikerpannan för allt valfläsk som ska övertyga väljarna...

Japp, skolan är en oerhört viktig fråga för hela landets framtid. Håller med. Men snälla politikerna låt oss nu slippa alla konstiga förslag där ni ska övertrumfa varandra i mer eller mindre genomtänkta quick-fixar. Vi vill inte ha snabba populistiska åtgärder, vi i skolan vill bara ha förutsättningar att göra ett bra jobb. Elevgrupper som är rimligt stora, ändamålsenliga lokaler, stöd i elevhäsloarbetet och tid inom arbetstiden att planera och genomföra vår undervisning. Kan man sedan vara del av skolutvecklingen också så är det mycket bra.

Förstelärare är en reform som redan är genomförd och som kommer att kosta multum, hoppas nu att det ger effekt. Jag är skeptisk ... För en blivande speciallärare så är förslaget 50 000 i bonus när examen är klar en helt barock tanke. Alla vi som valt att fortbilda oss med ytterligare 1 1/2 år på universitetet ovanpå våra 4 - 5 1/2 år långa utbildningar vill ju göra det av intresse för yrket och för att kunna få en adekvat lön när vi är väl är klara. De flesta som läser vidare har lång erfarenhet i skolan och har passerat möjligheten att få studielån, det innebär i praktiken att man antingen jobbar heltid och pluggar halvtid eller tar tjänstledigt utan lön viss procent och pluggar halvtid. Dyrt och omöjligt för många.

Tänk bort bonusar och annat tjafs. Inför ett lärarlyft för blivande specialpedagoger och speciallärare där staten tar hela kostnaden. Nu.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad jag ska bli när jag blir stor (säger 29-åringen och känner ångestvågorna komma rullande). Jag hade mycket väl kunnat bli lärare, men jag vet ju vad mina föräldrar tjänar efter 30 år i samma kommun. Jag vet hur bra pappa trivs när han får göra det en speciallärare ska göra, men jag vet också att han tvingas spendera mer tid på annat för varje år som går. Det är för mycket politik från kommunen som fäller krokben för sig själv (som bl. a. tömde lokalerna på allt materiel, slängde allt och renoverade skolan varpå hyran blev så hög att kommunen inte längre har råd att hyra av kommunen och några nya bänkar och annat finns det givetvis inte ekonomi för). Och föräldraansvar hade ju varit trevligt också. För att inte tala om mamma som är på skolan MINST 45h/vecka, sedan tillkommer åtskilliga timmar i soffan med matteboksrättande, planeringsboksifyllande och annat. Jag trivs med att hjälpa människor, att lära dem grejer, att få dem att förstå, men att vara lärare är på tok för mycket annat. Och vad fanken är 50 000 kr i det långa loppet? Pyttsan! Ska man locka folk med pengar så se till att erbjuda vettiga löner istället.
    Nu har jag orerat färdigt för idag - god helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar. Håller med dig på alla punkter. Trevlig helg själv!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!