måndag 24 mars 2014

tematrio: inledningar

Lyran uppmanar: Dags att kika på författare som fångar läsarens intresse omedelbart. Det finns vissa klassiska öppningsmeningar man aldrig glömmer. Och en del som kanske inte ännu blivit klassiska.Berätta om tre minnesvärda inledningar!

1. Först tänker jag berätta om rånet som våra föräldrar begick. (Kanada, R Ford)
2. FÖR HJÄRTAT ÄR LIVET ENKELT: det slår så länge det kan. (Min Kamp 1, K-O Knausgård)
3. Sometime after he said the word pause, I went mad and landed in the hospital. (The Summer Without Men, S Hustvedt)

Klickar man på titeln så kommer ni till min text om hela boken.

13 kommentarer:

  1. Å, Hustvedts, den är ju klockren. Med en sådan start måste man fortsätta och läsa nästa mening...

    SvaraRadera
  2. Jag som helt har dömt ut Knausgård utan att ens ha läst kan ha hittat min favoritinledning.. attans! ;)

    SvaraRadera
  3. Gillade Knausgård-inledningen. Är fortfarande mycket tveksam till att läsa hans böcker dock :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktisk bara läst 2 och en halv. Sen la jag ned. Men inledningen är genial!

      Radera
  4. Jag har länge funderat på att läsa Knausgård och blivit avrådd, men jag undrar om jag inte ska försöka mig på den i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade första boken. Sedan sådär ...

      Radera
  5. Inledningen till Kanada sätter verkligen tonen och skapar nyfikenhet från första meningen!

    SvaraRadera
  6. Kanada är ju bara så lockande! Jag läste en recension av den igår och jag måste lägga vantarna på den snarast möjligt känner jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, den finns som e-bok på bibblan :-)

      Radera
  7. Har inte läst någon av dessa men räknar med att låna och läsa den första snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, det är den klart värd!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!