lördag 28 augusti 2010

en berättelse om kärlek och mörker

Två händelser förändrar den fantiserande, tänkande och läsande lille pojkens liv för alltid: Staten Israels födelse och moderns självmord.
I den mycket personliga romanen En berättelse om kärlek och mörker får jag som läsare följa med Amos Oz till hans egen uppväxt i Jerusalem, hans östeuropeiska bakgrund och vägen till bildning men också staten Israels födelse och historia. Min text om den har dröjt för det här var en bok som jag läste långsamt. Själva temat med en pojke som växer upp och formas av sin omgivning tycker jag är spännande, de politiska och historiska skeendet intressant men det som var riktigt lockande var formen. Varje kapitel var skrivet i sin speciella stil. Där finns poetiska barndomsskildringar, burleska anekdoter, släktkrönikor, krigsreportage, kåserier. Varje kapitel kan nästan läsas som en separat text och ändå hänger det ihop på ett så snyggt sätt. Jag blev mycket imponerad. Jag bestämde mig för att läsa romanen i somras då Oz var engagerad Ship To Gaza, han framhåller att det måste finnas ett sätt att komma överens på samma sätt som det gick att leva tillsammans i regionen innan Israel blev en stat, och det är jag glad för. Jag hade inte velat missa En berättelse om kärlek och mörker. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!