måndag 23 augusti 2010

jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)

Titeln till Annelie Jordahls roman kommer från ett brev som växlats mellan Ellen Key och hennes 15 år äldre käraste. Här får vi, med författarens hjälp, möta en av det förra seklets mest spännande personligheter, inte huvudsakligen som feminist eller föreläsare utan som författare och kvinna. Romanen bygger på de brev som finns bevarade mellan Ellen Key och Urban von Feilitzen och runt dem bygger Jorddahl sin fiktion. Någon slags semidokumentär roman alltså och i en serie brev och vardagssituationer får vi följa kärlekshistorien mellan den gifte mannen och den självständiga kvinnan vars största bevis på kärlek är våga släppa kontrollen och utlämna sig så till en man. Språket är ärligt och avskalat från krusiduller och berättar inte allt. Mycket får jag som läsare själv fylla i och det gillar jag, dessutom blir jag riktigt sugen på att läsa mer om Ellen Key och hennes tankar om pedagogik i Barnets århundrade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!