lördag 20 augusti 2011

att kunna se sig själv i spegeln


Giant Aid Rabbit med glasögon av Kent Karlsson
Mitt i Pilane skulpturpark har den vita kaninen tittat upp hur sitt hål, på öronen har han stora röda kors och brevid ligger de tappade glasögonen. Det är ju inte annat än att man uppmanas att titta noga på sig själv och fundera över om man gillar det man ser. Giant Aid Rabbit påminner oss på ett härligt lekfullt sätt om att tänka på de som har det svårt, just nu kanske lite extra på människorna på afrikas horn men jag vill ju inte att min gåva ska falla handlöst ned i ett svart hål. Precis så absurt som livet ter sig i Alice i Underlandet ter mig det fatum att nödhjälpen till Somalia inte kommer fram. Under tiden som människor roffar åt sig och skor sig så dör barn, ska vi sluta hjälpa? Jag vet inte, men det känns ju som att jag måste fortsätta skänka till UnicefRöda korset eller någon annan hjälpande hand. Det blir liksom lite enklare att se sig själv där i spegelglasögonen då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!