lördag 11 oktober 2014

Kinas landskap i förändring - samtida kinesisk tusch

Just nu kan man besöka akvarellmuseet i Skärhamn och se en spännande samtida kinesisk utställning. Det är tio kinesiska konstnärer som har utforskat tuschets möjligheter och med avstamp i det klassiska tuschmåleriet så har de skapat bilder av samtiden. Qui Zhijies bilder i sviten Fågelperspektiv tyckte jag mycket om och animationerna gjorda av Xu Bing var fantastiskt spännande. Liten provsmak av hans konst kan man se i filmen från BM, London:

Museet bjuder också work-shops där man kan pröva på kalligrafi och föreläsningar, bland annat kommer Ola Wong på besök senare i oktober. Hans bok Pekingsyndromet har gästbloggarn läst och skrivit om här i bloggen. 

Vad bilden nedan föreställer?
Jo, det är min kalligrafipensel inköpt i Nara, Japan. Den bara ligger och väntar på att bli använd ...

2 kommentarer:

  1. jag känner att jag skulle behöva en kalligrafipenna när jag tragglar med hiraganatecknen

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!