fredag 17 oktober 2014

världens viktigaste kyss - What a Difference a Day Made

Plötsligt är det fredag och jag har fortfarande inte skrivit om Världens viktigaste kyss av David Levithan. Kanske är det för att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva? Med de tidigare böckerna jag läst av honom: Jag, En och Love is the Higher Law så var min reaktion så omedelbar, så totaluppslukande. Riktigt så var det inte den här gången, kanske var det för att jag inte riktigt var i fas och faktiskt hade jag lite svårt att uppmana intresset för alla de här paren som jag får möta.

Berättarrösten är en man som tittar på nutiden och förundras över hur annorlunda livet är för unga homosexuella jämfört med hur det var för honom. Han såg en hel generation dö av Aids och nu så kan två unga män bestämma sig för att komma in i Guinness rekordbok - de ska genomföra världens längsta kyss. De förbereder sig väl och försöket sprider sig genom sociala medier - snart handlar kyssen inte längre om två människor som försöker slå ett rekord utan något helt annat.

Alla Levithans romaner som jag läst har en uttalad referensram i amerikanska värderingar och jag tror att det var det här som kändes lite smått tröttsamt den här gången. USA är långt från Göteborg och trots att många känslor som beskrivs är universella så var det något i den här boken som saknades. Den blir lite för mycket av en programskrift för att jag ska beröras på djupet. Hur som, livet blir aldrig sig likt igen för de två unga pojkarna. Kanske förändras också samhället lite genom världens viktigaste kyss.

What a Difference a Day Made



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!