tisdag 21 oktober 2014

den som törstar - pusseldeckare från Billingen

Den som törstar utspelar sig till stor del på Flämslätts stiftsgård. Det är trakter som jag känner väl och därför retar jag mig hela boken lång på att uppläsaren inte kollat upp betoningen. 'Flämslätt när det ska heta Fläm'slätt, störande som påverkar hela min upplevelse. Dessutom är inläsningen allmänt störig, entonig och oengagerad. Synd.

Själva boken då? Vi möter ännu en gång rektor för Västgöta Universitet, Emma. Hon ska deltaga i begravningen för en av sina professorer på Fläm'slätt och utan att avslöja för mycket så blir hon tillsammans med kyrkokören indragna i det som så småningom uppdagas vara ett mord. Utreder brottet gör poliskommissarien som Emma är mer än förtjust i. En operasångerska från bygden, kopplingar till romartiden och Emmas mormor arkeologen är också komponenter i det här pusslet. Och en törst, en längtan.

Harmlös pusseldeckare, perfekt underhållning a la Morden i Midsomer. Typ så.

1 kommentar:

  1. Den där ska jag testa, jag som aldrig läser deckare, men jag leder en kyrkokör så det verkar passande ��

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!