lördag 26 december 2015

lyckligt lottad

Då var min julläsning avklarad. Jag hade sparat bokmässefyndet Lyckligt Lottad till långhelgen och det var ju ett perfekt drag. Amy Blooms historiska roman var härlig underhållning!

Det är 30-tal i Ohio och boken börjar med att 12-åriga Eva blir avsläppt på sin fars trapp. Hans välbärgade fru från fin familj har dött och nu ska Eva kanske kunna få ta del av det ordnande liv som han gett sken av att leva. Snart förstår Eva och halvsystern Iris att det är upp till dem att bli sina egna lyckans smeder. Iris sparar alla pengar hon vinner i olika talangtävlingar så att de kan resa till Hollywood. Väl där får hon småroller och allt verkar gå spikrakt uppåt, lillasyster Eva begraver sig i böckerna. Allt hon drömmer om är att gå ut skolan och bli författare. Drömmen i Hollywood får ett snabbt slut och jag som läser får följa de två systrarna genom världskrig, glädje och sorg.

Det här är en välskriven underhållningsroman som litar på att läsaren kan hänga med i svängarna, där är hopp i tid och rum och berättarperspektiven ändras mellan kapitlen. Dessutom finns där brev, sända och osända, insprängda i texten. Som en fond ligger världskrigets fasor och en av bifigurerna, Gus, är en av dem som jag kommer att minnas från den här romanen. Jag önskar att jag hade känt till mer om amerikansk film från den tiden för jag är säker på att hela romanen är pepprad med referenser som jag inte ens upptäcker. I det, och också faktiskt i annat liknar den här boken Och snön smälter på Hester Street  som jag läste för några år sedan. Varje kapitel i Lyckligt lottad har dessutom en rubrik som jag efter googlingar har förstått är en schlager. Lite hollywoodglamour och en sång som sätter oss i stämning bjuder Andrew Sisters:


2 kommentarer:

  1. Låter som riktigt bra ledighetsläsning! Jag har inte läst en endaste rad över jul, men det är ju många lediga dagar kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ledigheten fortsätter också här. Nu kan jag snart ta mig an lite mer krävande texter. Snart är huvudet utvilat!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!