söndag 27 december 2015

årets 5 bästa - kulturtanteri

Nu är det dags att sammanfatta året. Här inne hos mig så blir det några små kortisar. Det blir fem dagar med fem listor på bloggen och jag tänker mig att plocka ut några godbitar ur årets kulturskörd. Jag har läst (ungefär 170 titlar från 40 olika länder), besökt konstutställningar, sett några teateruppsättningar, besökt litteraturfestivaler, bokcirklat och läst (igen). Jag inleder mitt listande med mina fem finaste kulurtantsupplevelser:

Louise Borgeouis på Moderna och Massolits hedersamma pris till årets bokblogg. En solig dag i mars åkte jag till Stockholm och fick se både en fantastisk konstutställning och ta emot en fint pris å Kulturkollos vägnar, och träffa en massa fina bokbloggare. Riktigt kul!

Resan till Helsingfors med BBC var en perfekt helg med allt man kan önska. Konstmuseer, trevligt sällskap, litterär rundtur i stan och förstås mötet med Kjell Westö.

Jag upprepar mig nog nu men Louisiana Literature levererar varje år. I år var det Colm Toibin och Ngugi Wa T'hiongo som jag såg mest fram emot. Miljön och samtalen gör att jag vill åka varje år.

Bokmässan - tänk att få vara en del av bokmässan i år igen! Hela Kulturkollogänget fixade en fantastiskt fin mässa där vår tanke var att skapa en mötesplats för bloggare. Alla möten med andra bloggare, författare, seminarier och intervjuer gjorde det till en höjdare!

Stockholm Literature med Linda var en av höstens mest spännande helger. Att hänga på Moderna museet i dagarna tre och kolla in konst, (Eliasson i mitt hjärta) och lyssna på intressanta samtal är en ynnest.

Om man spanar här så kan man se en trend - det är när det finns en blandning av olika kulturformer som jag riktigt njuter. :-)

2 kommentarer:

  1. Du är verkligen en kulturtant ut i fingerspetsarna, tack för alla tips du ger på böcker och kulturella happenings!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det - säger detsamma om dig! Ses snart på Roy!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!