fredag 23 september 2011

10 år av fängelse för Dawit

Gör som Herta Müller och Mario Vargas Llosa: ta ställning för Dawit Isaaks sak!

Idag är det precis 10 år sedan sen svenske journalisten Dawit Isaak fängslades i Eritrea. I Göteborg finns hans bror, fru och barn och alla undrar de vad som händer. Några livstecken har de fått under åren som gått men det verkar gå mycket trögt med den diplomatiska vägen, kanske är det dags att pröva nya vägar? Jag är ingen diplomat men jag kan i det lilla ta ställning, vill du föja fallet eller skriva på protestlistan så har FreeDawit en fyllig webplats. De flesta tidningar har reportage i dagarna, på SVT play finns en dokumentär. Jag själv ska deltaga på manifestationen tillägnad honom på bokmässan, lyssna på inspelningen av radioteater baserad på hans text: Hopp - historien om Moses och Mannas kärlek och kanske får jag ett av de 5000 gratisexen av hans bok Hopp som delas ut idag.

2 kommentarer:

  1. jag fick en av de gratis ex! det var kul att ses en stund idag!

    SvaraRadera
  2. Kunde läsa om manifestationen i dagens lokaltidning i en liten notis på kultur och nöjessidan :-/

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!