måndag 12 september 2011

sköna pekböcker för de minsta

















En dag låg det i min brevlåda ett fyrkantigt paket från Gilla förlag som innehöll pekböcker. Jag kikade i dem och småskrattade åt de härliga bilderna men jag är ju inte riktigt inte rätt person att bedöma deras kvalitet så jag lämnade dem genast vidare till den lilla familjen med två recensenter i lämplig ålder...

Så här skriver mamma K: "Nu har vi läst pekböckerna många gånger! 3-åringen tycker att de är roliga. Första gången vi läste boken med fordon och kläder såg han bara fordonen. Andra gången såg han även kläderna. Vissa kläder var lite svårare än andra att se, t ex halsduken. I boken med djur och frukter gillar han bilden med bananhunden allra bäst. Han skrattar högt åt bananbajset!

1-åringen  hämtar böckerna och vill att jag ska läsa. Hon brukar göra det med böcker hon gillar. Hon pekar på föremålen.

Jag och moster H gillar böckerna. Roligt med en annorlunda, men ändå tydlig pekbok! Många av pekböckerna vi lånar på biblioteket är antingen tråkigt enkla eller alldeles för plottriga så att blicken inte fastnar någonstans. Det är bra att det finns saker att tala om och även fundera på. Jag gillar även färgerna och bilderna i böckerna."

Det verkar som att pekböckerna skrivna och illustrerade av Johan Toorell & John Nordqvist gick hem hos den här lilla familjen. Vi klickar på Gilla!

Stort tack till K, H, H och E som var så snälla och kikade och pekade i böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!