onsdag 26 december 2012

årets tio i topp: norskt

Året har bjudit många fina läsupplevelser från nabolandet. Säkert har den fina utgivningen i år något att göra med bokmässans tema och Nordiska rådets litteraturpris har också påverkat. Mig och andra. Kul med media och uppmärksamhet för nordisk litteratur!
Liten favoritlista:
Innan jag brinner - Gaute Heivoll
Det dyrbara - Linn Ullman
Dagar i tystnadens historia av Merethe Lindström
Fvonk av Erlend Loe

En som inte kommer med på min lista är Knausgård, det är en norman som inte passar mig. Vilka norska titlar vill ni andra sätta upp som höjdare?

- Årets tio i topp är min egna personliga lista över årets höjdare. Utan inbördes ordning. -

4 kommentarer:

  1. Mnem av Simon Stranger (inte ny för i år, men jag läste den i början av året), Jan Kjaerstads Förföraren, Erövraren, Upptäckaren som var min sommarläsning. Och så tar jag Knausgård i handen o gör ett försök att sätta upp hans Min kamp 5 på listan.

    SvaraRadera
  2. Jo, både Saabye Christensen och Kjaerstad borde varit med på min lista också. De får bli lästa nästa år...

    SvaraRadera
  3. Heivoll läste jag förra året, men den platsar ju alltid:-)
    Jag gillade Heidi Linde, och så är jag förtjust i Thomas Engers deckare. Under 2013 hoppas jag läsa mycket norskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linde är ett namn som jag vill läsa. Det får bli norskt 2013 också!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!