måndag 17 december 2012

abc å allt om d - en bok om människan viktigaste uppfinning

För en människa som är intresserad av språk och skrivande är det här en total dröm!

Augustprisbelönad är den dessutom, boken om skriftspråkets ursprung och utveckling genom tiderna. I ABC å allt om D  får jag mig en rejäl lektion om det som Nina Ulmaja kallar människans viktigaste uppfinning. Hon har skapat en ordlista där hon blandar fakta om skriftens utveckling , symboler, ordförklaringar och andra sätt att kommunicera som morsespråk, brailleskrift, signalflaggor. Hon beskriver olika typsnitt, berättar om skriftspråk världen runt och när jag läst så känner jag mig liksom lite mer bildad.

Det här är en bok för hela familjen där de fina bilderna och läseboksidorna kan passa redan ganska små barn medan faktatexterna närmast vänder sig till tonåringar och vuxna. Det är bokens styrka och dess svaghet. Den är ett uppslagsverk som håller i många år och samtidigt har den ingen tydlig mottagarålder. Den kan passa för alla men också skrämma  bort läsare genom sin röriga layout och avancerad vokabulär. Jag gillar collagetekniken som bygger upp sidorna där enkelt och mer komplicerat språk står sida vid sida.

Mig skrämmer den alltså inte det minsta, jag kan genast tänka mig ett antal språkintresserade barn och ungdomar som skulle älska att grotta ned sig i den här boken, särskilt om de läste tillsammans med en vuxen. Dessutom är utsidan med olika skriftspråk i relief så häftig, jag sitter och känner texten med mina fingertoppar och njuter av den snygga designen.

Har ni någon språkintresserad i er närhet och behöver ett julklappstips så varsågoda: ABC å allt om D!

2 kommentarer:

  1. Ska definitivt kollas in. Så fort det blir min tur i reservationskön...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tur och hittade den på mitt lilla lokala bibliotek. Riktigt bra!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!