torsdag 13 december 2012

till lucia ska man ha bakat...

Ja, så var det i min barndom, till Lucia skulle pepparkakorna vara bakta och lussebullarna också förstås.

Nu har jag lagom till idag läst en glittrande chick-lit som gör mig så baksugen! Varje kapitel inleds med ett recept och till varje kaksort berättar medlemmarna i bytesklubben en historia. De 12 kvinnorna i olika åldrar träffas en gång per år och alla bidrar med 13 påsar med favoritkakor och medföljande recept. En påse per medlem och en extra till välgörenhet. Knytis med mat och vin, sedan börjar berättandet och kakbytet. Kvinnorna är i olika åldrar och tampas alla med både glädje och sorg och jag som läser får lära känna hela gänget. Lite extra lär jag känna Marnie, knappt 60 som väntar på barnbarn, undrar om hon ska våga satsa på kärleken igen och är värdinna för hela kalaset. Det är varmt, humoristiskt och god underhållning. Sådär som en amerikansk julfilm ni vet!

Min mormor såg till att ha det mesta av julbaket klart och lagt i frysen just till lucia, sju sorter skulle det vara plus mjuka och vetebröd och hade hon varit med i the Christmas cookie club så är jag helt säker på att hennes kakor skulle varit de godaste. Och de sprödaste.

6 kommentarer:

  1. Det är iallafall gott med saffransbullar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag gillar förstås mer lussebullar utan saffran :-)

      Radera
  2. Ja, det låter som ett perfekt upplägg för en feelgood-bok :) Lite knepigt att baka efter amerikanska recept dock ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart läsvärd. Det fanns faktiskt en omvandlingstabell först i boken också för alla oss som får lust på att pröva recepten

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!