fredag 28 december 2012

årets tio i topp: överlevarna

Överlevarna och deras barns berättelser har följt mig under året. Självklart, och först ut i april, var Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz höjdarens höjdare men jag vill gärna lyfta fram Lizzie Dorons fina självbiografiska romaner Varför kom du inte före kriget och Min mors tystnad också. Det handlar om att kunna hantera livet när man inte dog, när man blev kvar och det är gripande berättelser. Stefan Einhorns Änglarnas svar passar också in i temat. Under sommaren läste jag dessutom Haren med bärnstensögon som är en fantastiskt folkbildande roman om sökandet efter sina rötter och just det där att ha en historia som man inte gärna talat om går som ett stråk genom alla de här romanerna. Sökandet och rotlösheten i att inte riktig veta sin bakgrund formar människorna och identiteten upprätthålls med hjälp av vaga minnesbilder som det blir viktigt att dokumentera.

Diskussion kring den judiska identiteten förde också Ricki Neuman i sin roman Ni är inte så märkvärdiga som ni tror och läsåret avslutades med Rose Lagerkrantz fina släktkrönika Om man ännu finns. Ytterligare en bok som i vart fall tangerar temat och som jag skulle vilja läsa är boken Det står ett rum här och väntar på dig av Ingrid Carlberg. Det får bli vårens fackbok!

Sedan har jag läst Amos Oz, David Grossman och A.B. Yehoshua  också under året, men det hamnar i marginalen...
- Årets tio i topp är min egna personliga lista över årets höjdare. Utan inbördes ordning. -

2 kommentarer:

  1. Fina böcker o intressant engagemang från dig Anna. Haren med bärnstensögonen måste jag bara få tid tätt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag verkligen är en Mimmimarie-bok!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!