tisdag 26 februari 2013

tematrio - sportlov

Lyran utmanar rejält den här veckan. Hon ber oss om boktips: Berätta om en bok där någon sport, idrott eller ett sportintresse har en betydande plats! (OK, det blir godkänt om ni kan hitta böcker där sport överhuvudtaget omnämns.) Det får bli tre nordamerikaner från mig: baseball, cricket och soccer.

Aktuell på svenska är The Art of Fielding av Chad Harbach som Gästbloggar'n läst och gillat, jag själv har minnet av Netherland ganska färskt. Där möter vi en man som lyckas leva vidare efter 9-11 med hjälp av cricket. I Tom Perrottas roman Lektioner i avhållsamhet är det tränaren till ett flicklag i soccer som får mig som läser att tänka till om landet i väster.





Kricket är dessutom namnet på Per Johanssons nya roman som inte handlar särdeles mycket om sport, ska jag svamla vidare så medger jag att jag följer skid-VM och ser fram emot inomhus -EM i friidrott som hägrar i helgen. Man kan gilla både sport och böcker, det går!

PS. Spelets konst heter boken med det snygga omslaget på svenska.

10 kommentarer:

  1. Helt nya böcker för mig. Det finns tydligen rätt många böcker med sport i, trots allt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen, när man börjar tänka efter så.

      Radera
  2. Visste inte att cricket spelades i Nordamerika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I romanen är det ett gäng västindier som spelar och de bjuder med huvudpersonen. Annars får man väl säga att det är en så brittisk sport som bara finns :-) Det är bara de fd kolonierna som har hängt på.

      Radera
  3. Ja, det kan man absolut! Jag vet många bokbloggare som älskar sport och som nästan la ner bloggen under OS i somras :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del sporter funkar bra att blogga samtidigt som, typ längdskidor :-)

      Radera
  4. Vintersport är det enda som är bra med vintern!

    SvaraRadera
  5. Lektioner i avhållsamhet - kanske dags att läsa den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte riktigt min kopp te. Men jag vet att andra tyckt mycket om den.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!