onsdag 25 juni 2014

den döende dandyn - Jungstedts fjärde

Inte åkte vi ned till resterna av Villa Muramaris när vi var på Gotland i somras och inte har jag varit på Hallwyllska palatset i Stockholm. Inte heller har jag varit på Valdemarsudde på mycket länge, allt det blev jag sugen på att göra när jag lyssnade på Mari Jungstedts  Den döende dandyn. Det är ett utmärkt betyg till en underhållningsroman, att man får lust att sätta sig på tåget och se med egna ögon, turen till Stockholm är mycket lockande med Dardelutställning på Moderna och allt :-)

Själva deckaren då? Ja, efter att ha läst fyra på ett par veckor så är det dags för mig att pausa med Knutas på gotlandspolisen, det är helt OK underhållande och lättlyssnat. Den här boken börjar med att en man hänger mördar i en av portarna i ringmuren och det visar sig att det är konsthandlaren i staden. Det visar sig att han levt ett helt annat liv än det han gett sken av och det är undersökningarna och kopplingarna till konstvärlden som jag riktigt uppskattar i den här delen. Så som jag gillade delarna om vikingatiden och arkeologi i den förra, kan konstatera att Jungstedt är god researcher och att hon paketerar fakta i lättsmält och lockande  form. Inte alls dumt.
Den demokratiske dandyn heter utställningen på Moderna som pågår just nu. 
Passa på att se målningen som boken kretsar kring på riktigt. IRL :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!