onsdag 11 juni 2014

gården - en engelsk thriller i svensk miljö

Tom Rob Smiths spännande roman Gården har delvis verklig bakgrund och det gör mig mycket nyfiken på hans egna erfarenheter. Inte önskar jag någon att uppleva det som bokens Daniel får vara med om. Man får hoppas att det allra mesta är ren fiktion, i romanen är det Daniel som får ett telefonsamtal från sin far där han varnar Daniel för att modern kan komma att kontakta honom. Föräldrarna har sålt sina fsatigheter och sin handelsträdgård i England och dragit sig tillbaka till den svenska landsbygden. På den lilla gården utanför Falkenberg ska de odla ekologiskt och leva med självhushåll. Fadern hävdar i det överraskande samtalet att modern är sjuk och våldsam, modern dyker upp i London och säger att hon är utsatt för en komplott, fadern ljuger. Daniel förstår snart att något gått mycket snett i Sverige men vilken av föräldrarna har egentligen vettet i behåll? Hur var egentligen livet i Sverige och vem är det som bedrar vem?

Förutom att vara en spännande berättelse där läsaren hela tiden hålls i osäkerhet och lockas att ta parti för de olika karaktärerna á la Gone Girl så är det här en fin skildring av en familj som fallit sönder på grund av tystnaden. Hemlighetsmakeriet från förr finns kvar och påverkar nutiden på ett sätt som gör att hemligheterna i nuet också blir omöjliga att avslöja. Livet blir onödigt krångligt bara för att ingen talar med den andre, till slut blir det för mycket och haveriet är ett faktum.



3 kommentarer:

  1. Jag har också läst den här och jag blev förvånad över att den var så extremt annorlunda från hans tidigare böcker. Den var faktiskt så speciell att jag inte har kommit mig för att skriva om den ännu, men det börjar vara dags nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst honom tidigare, men recdag var ju nu så du har gott om tid :-)

      Radera
  2. Ingen författare jag läst, men det är alltid trevligt med nya bekantskaper.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!