måndag 30 juni 2014

snabbläsarklubben - en klubb för mig

Då är det halvtid - halva året har gått och hälften av läsningen avnjuten. Jag har ett halvår av varierad kompott bakom mig och hittills har jag läst 88 böcker av författare från 29 olika länder. Det är ungefär enligt plan och jag är en så'n som helt villigt erkänner att jag räknar både böcker och länder.

Varför? Är det viktigt?

Nej, egentligen inte. Det är viktigare med antal länder än antal böcker, helt klart. Det där med antal böcker är klart missvisande, om jag läser en ungdomsbok eller en feelgoodare på en timme drygt och sedan jämför den med Wolf Hall som tog mig ungefär trettio timmar så är det inte görbart. Antal böcker är ändå ett grovt mått på hur jag prioriterat i livet, när läsandet får första rummet då läser jag ungefär 15 titlar varje månad. Så vill jag ha det. För mig är det dessutom en utmaning att välja böcker från olika delar av världen och att samla länder är därför viktigare i min värld, att möta nya tankar och nya kulturer gillar jag skarpt.

Hur är det för er andra, är det viktigt med antal böcker? Väljer ni aktivt länder?

Eller sk**er ni högaktningsfullt i allt sån't och läser det som faller er in?

8 kommentarer:

  1. Klart att det är viktigt :) Åtminstone för jämförelsen med hur ens läsning utvecklas från år till år. För mig går det över förväntan i år. 66 lästa böcker från 15 olika länder. Och då har semestern knappt börjat!

    Ha en skön sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skön sommar önskas dig också Henrik! Hoppas vi ses snart, kanske på mässan?

      Radera
  2. Jag vill säga att antalet inte är viktigt, men ändå räknar jag ... Det är inte för att tävla mot andra utan mer för att ha koll på min egen läsning. Jag väljer böcker efter humör och efter vad jag tycker verkar vara ett lockande innehåll mer än efter länder. Vill inte göra min läsning kravfylld, så därför inga ambitioner om läsning från världens alla hörn. Ibland blir det mer och ibland blir mindre av världslitteraturen och så får det vara. Skulle kanske vara skillnad om jag också var en del av snabbläsarklubben, men den kommer jag aldrig att ingå i. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att det inte får bli kravfyllt, för min del är det bra med en lien utmaning och puff i rätt håll. Jag tävlar aldrig, det ligger inte i läsandets intresse, då skulle jag aldrig välja de svårlästa eller tegelstenarna. Det vore ju en rejäl miss :-)

      Radera
  3. Män och kvinnor är också bra statistik att notera. Jag borde börja med det.

    SvaraRadera
  4. Jag är mest bara glad om jag får läst något men jag räknar nog endast böcker och inte länder eller annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och en gör som den vill, mig passar det att utmana mig med länder :-)

      Radera
  5. Jag gör nog både och, tror jag. När vi var bloggambassadörer läste jag ju massor med böcker från tyskspråkiga länder och nordiska länder, men om det inte är något speciellt projekt på gång så brukar jag mest läsa det som faller mig in. Fast ibland känner jag att "nu var det väldigt längesen jag läste något från...." och då kan det vara kul att hitta en sån bok. Så jag försöker nog variera mig!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!