onsdag 12 juli 2017

bohusläns museum visar kolorister


Bohusläns museum har en storstilad utställning den här sommaren, de har samlat ett stort antal verk av de konstnärer som brukar kallas göteborgskoloristerna. Gemensamt för dem alla är att de studerat för Tor Bjurström på Valands målarskola under tjugotalet. Han hämtade inspiration från det franska måleriet och studerade bland annat för Matisse och hans studietid i Paris förändrade hans syn på konst. Runt honom samlades en krets unga konstnärer som alla sökte det moderna uttrycket i både färger och former. Ivan Ivarsson, Inge Schiöler och Ragnar Sandberg är kanske de mest kända och det var spännande att också se dokumentära filmer från deras liv. Till koloristerna räknas också Carl Kylberg, Märta Taube, Karin Parrow och många fler. Ragnar Sandbergs bilder har jag ofta använt i min undervisning och att se dem var extra spännande. I dem finns något alldeles extra, ett tilltal som fångar mig och en lekfullhet som drabbar både vuxna och barn. 

Mycket fin utställning som verkligen är värd att stanna till på om man har vägarna förbi Uddevalla. Eller om man, som vi idag, har lust på en liten utflykt!

"Man måste måla så fåglarna sjunger" - Ragnar Sandberg


Havsluft, Carl Kylberg

Det gula huset, Ivan Ivarsson

Strandlandskap, Inge Schiöler




Ragnar Sandberg, motiv från Stenungsön

Gosse, Karin Parrow

4 kommentarer:

  1. Fint Anna. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en utställning för dig :-)

      Radera
  2. Det är jag övertygad om. Får se om jag får tillfälle att ta mig dit.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!