tisdag 18 juli 2017

där vägarna möts - Tommi Kinnunen

Där vägarna möts av Tommi Kinnunen är en sådan där roman som jag tänkt läsa länge. Bloggbohemen påminde mig och så blev det av, tack för det! Jag hade aspelut inte velat missa den här fina romanen från Finland där jag får möta tre generationer kvinnor och samtidigt få finsk historia till livs. Starka kvinnor är barnmorskan Maria, hennes dotter Lahja och Kaarina som gifter sig med Lahjas son och berättandet börjar  i tidigt 1900-tal. Maria kommer som ung barnmorska till en socken i nordöstra Finland och hon har svårt att bli respekterad, vad kan hon som inte ens har egna barn bidra med? När sedan Maria blir ogift mor får hon det allt svårare samtidigt som hennes kunnande allt mer tas till vara. Dottern Lahja växer upp utan en far och hon förstår snabbt att hon måste skaffa sig ett yrke. Egensinniga och envetna är de två kvinnorna och de tar sig igenom Finlands mycket svåra år både innan och under kriget.

Jag är mycket glad över att jag hittade till Tommi Kinnunens författarskap, nu ska jag fortsätta med hans senaste Ljuset bakom ögonen. I år har Bokmässan dessutom Finland som temaland, de firar ju 100 år som självständig stat i år, och jag har sådan tur att jag kan lyssna till Kinnunen på lördagen. Det ska jag absolut göra!


5 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att du också tyckte om den! Det är verkligen en bok väl värd att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en Anna-bok! Fortsatte genast med den nya

      Radera
  2. jag gillade också Kinnunen. iden läser vi i den nordiska läsecirkeln i höst. har inte läst fortsättningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag u ska göra, man får följa familjen in i nutid

      Radera
  3. Tack för tipset! Verkar riktigt intressant!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!