torsdag 20 juli 2017

när helst hon kommer - Jolin Slotte


Typ såhär har dagen tillbringats och efter fyra timmar med sol och bad (jodå det är 20 grader) så är Jolin Slottes roman Närhelst hon kommer utläst. Boken har stått i min hylla ända sedan vårt roliga besök i Helsingfors med BBC, på Fazers café hade vi bokbyte och då snappade jag åt mig den från Boktok73. Ni vet den helgen då skumvin blev ett vedertaget bokbloggarbegrepp :-) Marika sa den gången att det skulle bli spännande att se vad jag tyckte, det är en roman som kanske inte passar alla (sa hon). Jag kan förstå vad hon menar men för mig var det härligt att läsa om en kärlekshistoria mellan en 52-årig bibliotekarie i klimakteriet och en ung litteraturstudent som helst går på krogen. Monica och Alice heter huvudpersonerna i den här romanen som utspelar sig under någon vecka 2010. Under jorden sitter 33 gruvarbetare i Chile fast och nyhetsrapporteringen följer deras fångenskap, i Helsingfors förändras livet helt för två kvinnor som av en slump möts i ett bibliotek. Man kan konstatera att förälskelse drabbar och när den gör det så spelar det absolut ingen roll för de som älskar, svårare kan det vara för omgivningen att förstå sig på. Marika, och titeln, varskodde om erotik men jag tycker nog att det var i blekaste laget. Låt er inte skrämmas (eller lockas) av just den ingrediensen. Vardagligt, vackert och välformulerat om kärlek trots allt - så lyder mitt omdöme. 

Jag tycker mycket om att läsa på finlandssvenska, språket snirklar sig fram och tycks för mig både gammaldags och nyskapande. Jag förvånas varje gång över att våra språk skiljer sig såpass mycket åt.    Det här var mitt första möte med Jolin Slotte och jag hade hoppats att hon skulle komma till mässan i år, kanske dyker hon upp trots att hon inte har någon programpunkt i seminarieprogrammet. Oavsett så lockar hennes debutroman Fråga aldrig varför, tvivla aldrig mer. Vilken titel!


1 kommentar:

  1. jag kan inte finlandssvenska - kunde inte svenska heller - men har lärt mig att ordens betydelse kan vara annorlunda.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!