tisdag 7 januari 2020

alla räknas!



Kristin Roskiftes helt underbara Alla räknas vann i år Nordiska rådets pris för barn och ungdomslitteratur och tur var väl det! Annars hade jag inte hittat till den här pärlan som i ursprungsversionen har både bild och text av Roskifte. Den svenska översättningen är gjord av Johanna Tydell och de nya texterna fungerar mycket bra. Ska jag vara riktigt ärlig så är det ändå bilderna som förtrollar, att börja med 0 och sluta med 7 500 000 000 är en hisnande resa. Det finns mycket att samtal om när man läser den här boken och jag är övertygad om att vi kommer att använda den i undervisningen på något sätt.

Kanske i matematiken, kanske i arbetet med värdegrund och helt absolut troligt att jag kommer använda den som material i mitt arbete med att utveckla språket hos de som ännu inte har ett rikt och varierat språk. Bilderna inbjuder till samtal och jag tror säkert att det blir en eller annan skrivuppgift kopplad till dem också. Bildredigeringen krånglar här så jag får ursäkta att bilderna är av dålig kvalitet, det är bra för jag tycker att alla som träffar barn i åldern 3 - 9 ska köpa ett eget exemplar precis som jag gjort. Jag har dessutom köpt ett exemplar till min matematikinriktade kollega.

Hoppas nu att hon gillar lika mycket som jag gör!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!