torsdag 11 juni 2020

bergtagen - Järvhögatrilogin del 1 av Camilla Sten

Det är skolavslutningstider och jag har läst en perfekt presentbok för alla unga som gillar att läsa om relationer blandat med en smula magik och nordisk folktro.

Bergtagen är den första delen i en trilogi och i den här inledande boken får man lära känna den lilla jämtländska orten Järvhöga, internatskolan som kallas läroverket och några av ungdomarna som bor där. Hela historien börjar med att en ung internatskoleelev har försvunnit, det är strax innan jul och kylan gör letandet efter honom svårt. I skallgångskedjan lär Julia, en gymnasieelev från orten, känna Emil som var den som delade rum med den förvunne pojken. Julia blir allt mer engagerad i försvinnandet och snart inser hon att det försvunnit många pojkar från läroverket genom åren. Polisen blir inblandad och alla inser snart att det inte är lätt att utreda ett brott i en ort där alla känner alla, där alla har lojaliteter mot varandra och särskilt då mot släkten som byggt upp nästan hela ortens industri.

Det här är lättläst, spännande och lite lagom läskigt och jag tror att många unga kommer att gilla. Camilla Sten skrev ju Staden för något år sedan, den är en roman som vänder sig till vuxna, och lite kan jag känna att det här skulle kunna vara en spin-off från den. Miljöerna känns igen och blandningen mellan vardag och mystiska händelser känns igen. När jag hörde att min kollegas dotter läste Cirkeln så bestämde jag mig snabbt, klart att hon skulle få den här boken.

En trettonårings långtråkiga (och alldeles underbara) sommarlov kommer att bli klart roligare med en sån här bok! Förutsatt att hon inte läser den i en stuga mitt i en skog då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!