lördag 27 juni 2020

jagad - Joyce Carol Oates

Jagad av Joyce Carol Oates är verkligen en mellanbok i hennes mycket ojämna produktion. Idén med en ung stillsam kvinna som träffar en karismatisk och snygg man och starten på romanen när den ugn kvinna blir överkörd av en buss dagen efter bröllopet, och att man sedan efter den dramatiska starten får veta mer om henne och hennes barndom, den är jag helt med på.

Willem, maken, vill på alla sätt hjälpa sin nyblivna hustru som plågas av mardrömmar och när hon lägger allvarligt skadad på sjukhuset så letar han efter ledtrådar om hennes bakgrund. Snart förstår han och vi som läser att Abby är en flicka/kvinna som haft en allt annat än vanlig uppväxt. Berättelsen är i dramaturgi och handling helt ok men det är något i texten som gör att jag inte riktigt intresserar mig, trots både våld och övergrepp.

I höstas läste jag Mitt liv som råtta av JCO och den tyckte jag hade en helt annan kvalitet, passa på och välj den i första hand om man ska läsa en JCO i sommar. Eller ta en av hennes klassiker, varför inte Blonde! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!