tisdag 9 juni 2020

säg nåt då! - Ida Ömalm Ronvall

Jag har hamnat i en strid ström av böcker för sena mellanåldern och tidiga tonåren det senaste veckorna. Mest är det faktiskt så att jag vill hitta nya böcker att tipsa kommande årskurs sexor om eftersom vi måste satsa på att inspirera till fritidsläsning. Skolbibliotekarie är sedan länge bortsparad så jag försöker tipsa och peppa så gott jag kan. Slut på rant. (Men det är helt osannolikt att en skola i ett område som måste arbeta mycket kompensatoriskt kring språk och språkutveckling inte har en skolbibliotekarie ... )

En riktigt härlig och alldeles nyutkommen bok för lägre tonåren är Säg nåt då av Ida Ömalm Ronvall.  Det är en roman om Adrian som ska börja nian. Han har en enda kompis, Emma, och när nian skall börja säger Emma att hon inte längre vill att de ses i skolan. Adrian förstår direkt att hon inte vill att hans töntighet skall smitta av sig på henne, hon vill hänga med de populära tjejerna där på högstadiet i Ö-vik. Adrian blir ensammare än någonsin tidigare. När Adrians mormor dör måste de resa till Luleå för begravning och för att inte behöva var helt ensam hela höstlovet så reser Adrian dit för att hålla sin morfar sällskap. Väl där möter han Vega och hon är spontan, rolig och väldigt social. Och bor nära Adrians morfar. De märker att de gillar att fota tillsammans och när lovet är slut så vill Adrian helst av allt att de ska fortsätta att hänga. Men tänk om Vega upptäcker vilken tönt han är?

Den här boken skall jag absolut tipsa om för årskurs 6 i höst. Vänskap, pirrande förälskelse (lite trevande sex också faktiskt) och livet i skolan är teman som alltid engagerar en grupp läsare. Jag tror att den kommer att gå hem väldigt bra. Samtidigt ska jag passa på att bokprata om Hon vet allt om oss, Välj mig och Sommarplåga. Det blir en bra kombo. Kanske lägger jag till Comedy Queen och Så mycket kärlek kan inte dö men då måste jag först stämma av med klasslärarna eftersom de behandlar döden på ett sätt som kan komma väldigt nära. Nu ska jag bara sätta samman boktips på tema skräck/spänning och fantasy/dystopi också så är bokpraten för hösten ganska planerade. Det känns bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!