måndag 27 juli 2020

sjörök - Elinor Kapp

Bild från Bokfabriken
Förmiddagen har ägnats åt ogräsresning och lyssning på den nyutkomna Sjörök av Elinor Kapp. Mest av allt så plockade jag upp den här deckaren för att den hade fyren Pater Noster på omslaget och jag tänkte mig att den kanske skulle utspela sig där men den blivande serien Mord i skärgården har sitt nav på Stenungsunds polisstation. Där jobbar Eddie Öhlund som kommisarie, han bor i Skärhamn och när ett fastighetsskötaren på spahotellet i  det lilla kustsamhället faller ner från taket så kallas polisgruppen dit. Är det en arbetsplatsolycka?

Samtidigt som Öhlund utreder dödsfallet så kommer Stella resande från London, hennes mamma ligger på Kungälvs lasarett och hon trodde sig kunna bo hos sin mormor i Skärhamn. När mormodern inte är hemma så tar sig poliskommissarie Eddie Öhlund sig an henne och ger henne husrum. Snart har de två mycket gemensamt och samtidigt hittas ytterligare en död kropp. Utanför Nösnäsgymnasiet ligger idrottsläraren död. Ska nu stenungsundspolisen klara att utreda två dödsfall?

Det här är en helt ok spänningsroman som blir extra kul att läsa/lyssna till eftersom den utspelar sig i kända trakter men om jag ska bli sugen på att läsa vidare i serien så tänker jag att författaren behöver använda de unika miljöerna på ett bättre sätt. Ja det regnar från sidan så att ingen paraply hjälper och saltvattnet gör fönstren strimmiga men jag hade önskat mer. På Tjörn finns så många miljöer som man skulle kunnat använda och det fiktiva hotellet är perfekt skådeplats som inte nyttjas riktigt ordentligt, enligt mig då. Kanske hade jag fel sorts förväntningar när jag väntade mig en kriminalroman på Hamneskär, dit är det dramatiskt att ta sig och isolerat och öde del av året. Dit hoppas jag förresten komma på söndag, det finns ett litet sommarkafé där.

Mitt omdöme blir lite småljummet. Där finns många element i boken som jag gillar, till exempel relationen som växer fram mellan Eddie och Sara och gestaltningen av Saras syster som driver hotellet. Hur som, det här var en spännande sällskap till ogräsrensningen och jag ser fram emot att höra om kommande böcker.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!