torsdag 2 juli 2020

mot Mårbacka!



Vädret var inte med mig på besöket till Mårbacka idag. Det totalt öste ner och trots galonrock så blev promenaden i den vackra trädgården kort. Det är spännande att se hur de restaurerar odlingarna efter Ruth Brandbergs ritningar och särskilt köksträdgården var mycket fin. Växtval och färgställningar skall vara typiska för tidigt 1900-tal och det finns mycket att inspireras av. Visningen hade jag bokat in så timmen inomhus bjöd på både guide och tak över huvudet. Finast av allt var förstås att se Elkanrummet - ni som följt mig genom åren vet att jag läst och fördjupat mig i relationen mellan Selma och Sophie, särskilt då hur deras skrivande har påverkats av varandra. Deras brevväxling och deras romaner visar att de talade med varandra oavbrutet.  Jag vill sätta världen i rörelse av Anna-Karin Palm kom förra året och i den fick jag mycket ny kunskap. Biblioteket som var Selma Lagerlöfs arbetsrum var också spännande att se, härligt grönt och fyllt av böcker. Fikat var gott och i påsen hade jag med mig en pelargon och ett vildvin som jag nu ska sätta här i min trädgård. Och två böcker i vacker pocketupplaga förstås. Både En herrgårdssägen och Kejsaren av Portugallien har jag skrivit universitetsuppsatser om, och de fanns inte hyllan så klart att jag köpte.











1 kommentar:

  1. Åh jag saknar Mårbacka! Har varit där några gånger i sommartider när jag bodde i Värmland. Och julmarknaden var en tradition att åka till :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!