fredag 17 juli 2020

supermakten - vad varje svensk bör veta om USA


Supermakten - vad varje svensk bör veta om USA  av Frida Stranne och Sanna Torén Björling är en sån där faktabok som man börjar bläddra i lite lagom förstrött och sedan inte kan släppa. Boken är, enligt förordet, en vilja att förmedla deras pusselbit för att bättre förstå landet och vad som karaktäriserar det. Trivia och stora komplexa frågor avhandlas på ett sätt som är lättläst utan att bli banalt och jag uppskattade särskilt att boken innehåller personligt skrivna texter kopplade till fakta samlade i många olika teman som Ytligheten som gemenskap, Du lyder. Punkt. , Allt är politik - politik är allt, diskriminering och rasism och Var är alla kvinnor? 

Jag, och många med mig, har den senaste tiden blivit allt mer intresserade av landet i väster. Jag skrev lite om det på Kulturkollo häromveckan och där samlade jag och länkade också de senaste månadernas läsning där Rodham av Sittenfeld är en riktig höjdare. Nu fyller jag på med den här faktaboken som kommer precis rätt i tiden, det kommande presidentvalet, pågående (skenande) pandemi och en president som älskar att twittra till synes helt utan filter gör att man inte kan värja sig från att bli nyfiken. Jag hoppas att Supermakten hittar till många läsare i sommar för på ett pedagogiskt och systematiskt vis så förklarar de båda författarna en mängd företeelser som är riktigt bra att ha koll på. Hur val och domstolsväsende fungerar är ett exempel på sådant som jag haft lite hum om tidigare men som jag nu vet aningen mer om. Jag förstår att boken kanske skulle blivit allt för tjock om också kulturyttringar som litteratur, film och musik skulle fått en mer framträdande roll men för mig hade det gjort boken ännu bättre.  

Det kommer bli en spännande amerikansk sommar och höst, jag kommer att fortsätta läsa och lyssna, fullärd blir jag väl aldrig men lite mer  än tidigare vet jag  efter att ha läst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!