söndag 22 maj 2011

det vi saknar är en teori eller?

Den regniga söndagseftermiddagen ägnas åt att bläddra i diverse tidningar och tidskrifter. I Pedagogiska Magasinet nr 2 är temat "Skicklig lärare" och huvudspåret i artiklarna är att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund, framgångsfaktorer ska kartläggas och tillämpas och lärandet är avhängigt huruvida lärarna kan fokusera på det centrala innehållet. Håller delvis med, vi måste ha en plan att följa så att inlärningen blir så bra som möjligt men när en amerikansk forskare gör en lista över framgångsfaktorer som påverkar när elever skall få bra skolresultat så är de mest av allt insatser på organisations och ledningsnivå.
1. Lärarens undervisning ska systematiskt utvärderas
2. Snabbare takt för högpresterande elever inom klassens ram
3. Omfattande och relevant stöd till elever med inlärningssvårigheter
4. Höga förväntningar och feedback till alla elever
5. Skapa arbetsro genom insatser som reducerar störande beteende i klassrummet
Jag har en gedigen teoretisk bakgrund, lång erfarenhet, intresse och engagemang i mitt yrke - ge mig nu förutsättningar att genomföra den undervisning som jag skulle vilja....

1 kommentar:

  1. Håller med dig! Självklara saker som listas upp men utan de förutsättningar vi som lärare behöver i praktiken tänker ingen in. Det mesta handlar ju om ekonomi men nu när den nya skollagen står över kommunlagen kan vi hänvisa tillbaka till skollagen så mycket som möjligt.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!