torsdag 25 februari 2016

hur går det med resorna jorden runt?


Två mål har jag satt upp för mig själv det här året. Det ena är att se till att gå på teater, opera och konstutställningar (vilket har gått sådär hittills) och det andra är att läsa minst lika mycket som vanligt från jordens alla hörn (vilket har gått finemang hittills). Två utmaningar har jag hoppat på för att påminna mig om att det finns fler länder i världen än Sverige, Storbritannien och USA: Johannas En världsomsegling på 366 dagar och Jorden Runt V inne hos Lyran. Båda får sägas är hyfsat välskötta så långt, nu är det ju bara februari men det finns gott hopp om att det ska fortsätta lika bra, jag kan konstatera att jag hittills läst böcker från 16 olika länder och att jag täckt in alla världsdelar förutom stackars Sydamerika som sällan får besök av mig. Asien har också varit lite tunt - tur att Lyran flyttar sig österut nu i mars. Då ska jag läsa pakistanskt - Brända skuggor ligger redan här hemma och väntar!  

Hur går det med era resor runt om på vår runda jord? Vad läser ni för spännande från länderna utanför den anglosaxiska världen? 

8 kommentarer:

  1. 16 st! WOW! För mig går det också helt ok, men jag har bara varit i Europa och Asien ännu. Men med mina mått mätt är det ändå helt ok ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, tack för fin utmaning g!

      Radera
  2. Jag har också tänkt läsa Brända skuggor nu i mars. Plus tre andra av titlarna som Lyran listade. Det kan hända att jag läser resten också, men vi får se om jag hinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst några innan, hönan är söt och vemodig och novellerna är fina.

      Radera
  3. Det var verkligen inte dåligt. Jag är med i En världsomsegling men har bara betat av sex länder. Då har fyra varit rätt lätta deckare på Storytel. Men nu håller jag på att läsa en bok av Mario Vargas Llosa och den kräver lite mer koncentration och tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte en tävling - det är mest kul att peppa varandra.

      Radera
  4. Inget superexotiskt än men några europeiska länder har det ändå blivit så helt ok för att vara mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kika in och se vad du läst!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!