måndag 22 februari 2016

mitt hjärta går på - en söt bakelse med lagom av allt

Mitt hjärta går på var en av förra veckans överraskningar. Jag behövde en kort, lättlyssnad roman som avkoppling i diverse annat krävande och vips hade jag slukat hela boken på en kväll. Chavve är konditorn från Gotland som bott i Stockholm i snart tre år men som drömmer om London, Pontus är Östermalmskillen med brokig bohemfamilj som trodde han skulle bli skådespelare men mest av allt är rädd för att livet ska börja. De hittar varandra på dejtingappen och så börjar en trevande kärlekshistoria. Både Chavve och Pontus har sitt bagage med sig och inte är det enkelt att våga språnget, våga leva och våga älska. Pontus tycker det är enklare att leva genom alla de romantiska komedier som han sett och när allt inte riktigt går på räls så tar han till knepen som alltid fungerar i filmerna. Det går sådär - kan tilläggas. Chavves strategi med bakverk framför Titanic funkar också sådär.

Jag kan läsa på Christoffer Holsts hemsida att han älskar romantiska filmer och att han skrev den här romanen i en tävling som Harper Nordic ordnade. Han vann inte, men boken kom ändå ut och det hurrar jag för. En söt kärlekshistoria där homosexualiteten bara är, kärlek som kärlek, däremot finns där andra saker i killarnas liv som stökar till det för dem. Charmig story som säkert skulle kunna funka som film och titeln kommer förstås från Titanic: My Heart Will Go On - mitt hjärta går på!


11 kommentarer:

  1. Det är ju något bolag som har köpt filmrättigheterna, men det är inte säkert att det blir film. Men jag tror verkligen också att denna söta historia skulle göra sig bra på vita duken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, humor och söt romantik i bästa kombon :-)

      Radera
  2. Har läst mycket gott om den här, tror att jag kommer beställa den på bokrean :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag! Om du gillar romcoms så är det här en bok för dig :-)

      Radera
  3. Boken finns i min bokhylla men har inte läst än.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte den var jättefin på flera sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, jag gillade kärlekshistorian och relationen med mormor.

      Radera
  5. Jag gjorde precis som du häromdagen - behövde något kort och lättlyssnat för att blocka ut en massa ljud på jobbet, valde denna och oj vad jag är glad för det! Har gått och tänkt på Pontus och Chavve sedan dess. Himla fin bok!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!